Keluarga Sihat & Bahagia Dengan SHAKLEE

Wednesday, February 6, 2013


ESP (soy protein) dan Omega Guard Pulihkan Ekzema


Apakah itu Ekzema?


Seperti kebanyakan yang sudah maklum bahawa Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, kegatalan, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik. Penyakit ini ada kaitan dengan tindakbalas hipersensitif pada bahagian kulit, iaitu organ terbesar pada tubuh manusia.
Kesan penyakit ini pada kanak-kanak boleh dilihat pada bahagian lutut, pelipat siku, atas punggung, buku lali, belakang telinga, muka dan kulit kepala, manakala pada orang dewasa, ia lebih ketara di belakang lutut dan pelipat siku. 

Penyakit ini boleh dihidapi pelbagai lapisan umur, termasuk kanak-kanak. Biasanya ia lebih banyak dihidapi kanak-kanak berusia kurang dua tahun. Biasanya Ekzema akan beransur pulih apabila menganjak ke usia belasan tahun tetapi ianya tidah pulih sepenuhnya. Ekzema hanya boleh dikawal dengan pelbagai rawatan. 



Faktor-faktor yang menyebabkan eczema adalah:

a) Faktor genetik dan persekitaran. Ianya biasa diwarisi daripada ibu bapa.
b) Ekzema uga disebabkan tabiat gatal dan menggaru di kalangan kanak-kanak.
c) Cuaca panas, kering, peluh, bakteria, sabun atau pencuci yang mengeringkan kulit, alahan makanan dan hama merupakan faktor penyebab kepada masaalah Ekzema.

Mereka yang mengalami Ekzema biasanya akan:

a) Mengalami kegatalan 
b) Terasa paas di bahagian kulit
c) Bintik-bintik merah akan timbul
d) Pengidap Ekzema yang kronik akan mengalami kulit yang berair dan bersisik


Bagaimana cara menguruskan anak-anak yang Ekzema??

  • Elakkan mandi terlalu lama.
  • Jangan mandi air panas atau agak suam.
  • Gunakan sabun yang lembut, mempunyai kelembapan tinggi tanpa bahan kimia yang mengeringkan kulit.
  • Elakkan tersentuh sabun, minyak wangi, serbuk pencuci, barang perhiasan dan persekitaran yang boleh menyebabkan ekzema.
  • memakai baju longgar dan diperbuat dari kapas.
  • Elakkan makanan yang menjadi alahan kepada bayi seperti susu lembu, telur dan kekacang.
  • mempertahankan suhu sejuk di kawasan bilik tidur kerana panas boleh menyebabkan berpeluh yang memburukkan keadaan gatal dan rengsa.
  • pastikan persekitaran rumah bersih dan bebas daripada habuk dan kotoran. 
  • pastikan kuku anak sentiasa pendek agar die tidak menggaru dan seterusnye memudaratkan lagi ekzema. 

Sangat sukar sebenarnya untuk merawat anak-anak yang Ekzema. Jom kita lihat perkongsian seorang ibu yang berjaya mengawal Ekzema anaknya dengan pengambilan vitamin tambahan.


http://baitijannatiqolbi.blogspot.com
http://baitijannatiqolbi.blogspot.com

Ianya tidak semudah yang kita sangka bagi merawat masaalah Ekzema ini. Dengan Omega Guard dan ESP (soy protein), ianya sangat membantu ibu ini melegakan dan sekaligus merawat masaalah anaknya yang Ekzema. Bagaimana Omega Guard dan ESP memainkan peranan dalam merawat Ekzema??

Peranan Omega Guard Dalam Merawat Ekzema

Rahsianya adalah ada pada asid lemak omega 3 yang sememangnya dikenali bertindakbalas dengan "antiflammatory hormones". Maksudnya ia boleh membantu sebagai agen antiradang. Keradangan inilah punca kepada ekzema.

Peranan Soy Isolate Protein Powder Dalam Merawat Ekzema

Rahsianya adalah dari khasiat protein itu sendiri. Protein boleh merawat sel-sel yang rosak dan membina sel-sel baru. Dan lagi satu rahsianya adalah sebagai agen antibodi. Bila antibodi kuat maka kuatlah juga badan untuk melawan bakteria, virus dan agen perosak yang lain.


Tidak rugi untuk melabur dan memberikan yang terbaik untuk anak. Buatlah keputusan yang terbaik untuk kesihatan anak anda kerana kesihatan tidak dapat di nilai dengan wang ringgit. Ada duit banyak pon tidak memberikan apa-apa pulangan kalau kesihatan tak terjaga. Jadi, dapatkan harga yang berpatutan, yang pasti mampu dimiliki oleh sesiapa pun.

2 comments:

  1. nice info ;) TQ

    http://sweetmom83.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. memang info yang baik untuk para ibu :-)

    http://amniqaisara.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...