Keluarga Sihat & Bahagia Dengan SHAKLEE

Tuesday, January 1, 2013

Home »VITAMIN SINTETIK @ VITAMIN ORGANIK?

VITAMIN SINTETIK @ VITAMIN ORGANIK?

AYAM CUCUK @ AYAM KAMPUNG?



itulah antara perumpamaan yg boleh kita buat utk mudah faham.org sanggup bayar lebih utk sesuatu yg organik & lbh sihat..dan ada yg sehingga tidak makan pun ayam cucuk ni kerana TERLALU BANYAK KESAN TAK ELOK.



berbalik kpd vitamin tadi...terdapat PALING KURANG 4 perbezaan antara keduanya..



1.CARA PENGHASILAN
vitamin organik sudah tentunya dihasilkan menggunakan bahan2 semulajadi yg hanya mengambil intipatinya shja & menyingkirkan fiber.sbg contoh, sekiranya ingin menghasilkan vitamin c, buah oren hanya diambil jusnya dan seratnya dibuang.
berbeza dgn vitamin sintetik yg dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri2 seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. COntohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul2 karbon, hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa2 bahan bagi menghasilkan asid askorbik.
2.KESAN/KESERASIAN KEPADA BADAN
sudah tentulah vitamin organik lebih serasi dgn badan kita krn dihasilkan adalah drpada bahan2 yg kita makan dlm menu seharian.maka ia dpt bertindak balas dgn baik malah dpt memberi kesan yg lebih baik.
berbanding vitamin sintetik, ia dihasilkan drpd bukan bahan semulajadi.dan jgn terkejut jika ada sesetengah vitamin spt vitamin B complex dihasilkan drpd tar yg digunakan utk menurap jalan.
3.HARGA
sudah tentulah harga organik lebih mahal sedikit setanding dgn kelebihannya.lihat shjalah sayur organik yg djual d giant/tesco dll.tempatnya khas, tidak bercampur dgn sayur2 yg kena sembur racun tu.soooo exclusive...

4.KESAN JANGKA MASA PANJANG
Vitamin natural tidak mendatangkan kesan sampingan kerana penghasilan dari bahan2 semulajadi).
Vitamin sintetik mempunyai banyak kesan jangka panjang, salah satunya akibat ketidakstabilan bahan2 yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan manipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilannya.
credit; maria

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...